Részletes keresés
A kosár jelenleg üres

Könyvhöz tartozó online melléklet

Könyv: Keresők és webhelyek (Aarron Walter)

Melléklet: Olvasson bele!

Könnyen megtalálható honlapok létrehozása a gyakorlatban

Könnyen megtalálható honlapok létrehozása a gyakorlatban

Számos olyan módszert ismerünk már, amelyek révén webhelyünket megtalálhatóbbá tehetjük. De hogyan lehet ezeket az eszközöket egy átfogó stratégiává alakítani? Állítsunk fel fontossági sorrendet, amely révén egyenes utunk nyílik a megtalálható honlap sikeres végcéljához.

A könyvünkben bemutatott módszerek mindegyike az alábbi elsődleges célokat szeretné elérni:

Segítsük az embereket, hogy megtalálhassák honlapunkat.

Ha a hallgatóságunk odatalált honlapunkra, segítsük őket, hogy megtalálják, amit keresnek.

Ösztönözzük őket az ismételt visszatérésre.

 

Természetes, hogy a megtanult technikákat minden projektben szeretnénk alkalmazni, mégis szembe kell néznünk azzal, hogy nincs univerzális recept. Minden projektnek vannak sajátos céljai, és ehhez kell kitalálni a legmegfelelőbb stratégiát. Azt a középutat kell megtalálni, amely oly módon vezet el a megtalálható honlap célkitűzéseihez, hogy eközben a lehető legjobban megfelel hallgatóságunk igényeinek.

Érdemes fontossági sorrendet rendelni többszintű stratégiánk egyes technikáihoz. Ez abban is segít, hogy a megtalálható honlap legfontosabb összetevőire tudjunk koncentrálni munkánk során.

A teendők fontossági sorrendje

Mivel minden projektnek megvan a maga súlya, céljai, hallgatósága – ehhez kell illesztenünk a megtalálható honlap érdekében tett erőfeszítéseinket. Vannak olyan megoldások, amelyek minden projektnek javára válnak, míg másokat nem minden esetben célszerű túlságosan erőltetni.

Ajánlatos meghatározni a teendők fontossági sorrendjét, hogy olyan ívű stratégiánk legyen, amely eléri hallgatóságunkat. Kinek-kinek magának kell eldöntenie, mi felel meg legjobban saját webhelye céljainak, mégis bemutatunk egy rövid példát arra, hogy hogyan lehet átgondolni az egyes feladatkörök súlyát.

Elsődleges fontosságú teendők

Olyan tartalmat hozzunk létre, amely jól megírt, eredeti, hiánypótló – amelyet nem (vagy alig) fednek le más webhelyek, és amely fontos információt hordoz hallgatóságunk számára.

Végezzünk kulcsszókutatást, és helyezzük el kulcsszavainkat HTML kódunk stratégiai helyeire (de a kulcsszósűrűség ne haladja meg a 7%-ot).

Használjunk szemantikus, szabványos kódot.

Teljesítsük az akadálymentesítési követelményeket – így a keresőmotorok számára is olvasható lesz tartalmunk.

Hozzunk létre ésszerű, keresőbarát URL-címeket.

Törekedjünk arra, hogy más webhelyekről is irányuljanak hivatkozások a miénkre – mozdítsuk elő honlapunk értékét más honlapok révén is.

Hozzunk létre megfelelő robots.txt és sitemap.xml állományokat, és értesítsük a nagyobb keresőmotorokat honlaptérkép (sitemap) állományunkról. Az sitemap.xml állomány szerkezetéről további tudnivalókat találnak (angolul) a könyvhöz tartozó http://buildingfindablewebsites.com honlapon található kiegészítő fejezetben: „Free Search Services” („Szabad keeresőszolgáltatások”).

Hozzunk létre testre szabott 404-es hiba oldalt, hogy zsákutcába jutott felhasználóink visszatalálhassanak a keresett oldalakra.

Hozzunk létre HTML honlaptérképet, amely a felhasználókat és a keresőmotorokat is segíti a navigációban.

Győződjünk meg arról, hogy a JavaScript vagy a Flash nem képez akadályt a keresőmotorok indexelési munkája számára

Figyeljük rendszeresen forgalmunkat, hogy kiderüljön, ha valami igen sikeres vagy igen rosszul működik. A témáról további részleteket találnak (angolul) a könyvhöz tartozó http://buildingfindablewebsites.com honlapon található kiegészítő fejezetben: „Analyzing Your Traffic ” („Forgalmunk elemzése”).

 

Másodlagos fontosságú teendők

Hozzunk létre weboldalunkon helyi keresőrendszert.

Használjunk mikroformátumokat, hogy az eseményekre és elérhetőségi információkra vonatkozó tartalom könnyen hordozható legyen.

Hozzunk létre blogot, amely értesíti a nagyobb üzenetgyűjtő (ping) szolgáltatókat a frissülő tartalmakról.

Szindikáljuk tartalmunkat RSS csatornákon, ahol csak lehet.

Segítsük elő webhelyünk tartalmának önkéntes terjesztését. A témáról további részleteket találnak (angolul) a könyvhöz tartozó http://buildingfindablewebsites.com honlapon található kiegészítő fejezetben: „Viral Marketing” („Vírus marketing”).

Optimalizáljuk webhelyünk teljesítményét, hogy hatékony lehessen az indexelése.

 

Harmadlagos fontosságú teendők

Hozzunk létre és használjunk levelezőlistát.

Fontoljuk meg Google AdWords kampány indítását a közvetlen forgalom elősegítése érdekében.

Hirdessük webhelyünket nyomtatott anyagokkal, TV és rádió hirdetésekkel is. A témáról további részleteket találnak (angolul) a könyvhöz tartozó http://buildingfindablewebsites.com honlapon található kiegészítő fejezetben: „Places to Promote Your Site ” („Webhelyünk hirdetési lehetőségei”).

 

Webhelyünk problematikus pontjainak feltérképezése

Miután kialakítottunk egy olyan honlapot, amely minden bizonnyal megtalálható, érdemes ezt néhány szempontból meg is vizsgálni. Elképzelhető ugyanis, hogy honlapunk nem annyira megtalálható és keresőbarát, mint ahogy azt mi hisszük. Ehhez szerencsére igen hasznos segédeszközök állnak rendelkezésünkre.

A Sitening SEO eszközei

A Sitening cég kifejezetten a keresőmotorok optimalizálására és internetes stratégiák kidolgozására alakult Nashville-ben (Tennessee államban, USA). Van egy igen hatékony eszközgyűjteményük, amely jó áttekintést ad arról, hogy webhelyünk mennyire megtalálható (http//sitening.com/seo-tools/). A keresőoptimalizálás érdekében tett erőfeszítéseink hatását a SEO Analyzer nevű alkalmazással tudjuk kiértékelni. A SEO Analyzer a webes szabványok szempontjából vizsgálja honlapunkat, és kódolási javaslatokat is ad. Webhelyünket tisztán karakteres böngészőből is megmutatja, így képet kapunk arról, hogy a keresőmotorok mit látnak weboldalaink indexelésekor.

A Search Engine Ranking Page (SERP; Keresőmotorok rangsorolását értékelő alkalmazás) megvizsgálja a megcélzott kulcsszavakat, és megméri, hogy a nagyobb keresőmotorok hogyan rangsorolják webhelyünket.

A Backlink Analyzer (Oldalunkra történő hivatkozások elemzője) gyors áttekintést ad azokról a webhelyekről, amelyek a mi honlapunkra hivatkoznak.

Spamfigyelő

Ahogy a neve is mondja, a spamfigyelő ((http://tool.motoricerca.info/spam-detector/) olyan szempontból elemzi webhelyünket, hogy használunk-e olyan gyanús technikákat, amelyek (a félrevezetés szándékát sugallva) a keresőmotorok büntető mechanizmusait hívhatják elő.

Szemantikai értelmező

A W3C-nek van egy kiváló szemantikai értelmezője (http://www.w3.org/2003 /12/semantic-extractor.html), amely kiértékeli, hogy jelölésrendszerünk mennyire tükrözi a honlap információs hierarchiáját. Ha lefuttatjuk a szemantikai értelmezőt, akkor az eredmények közt meg kell jelennie a fontosnak ítélt kulcsszavaknak. Ki kell derülnie a hallgatóságunknak szánt üzenet lényegének.

A kulcsszósűrűség és -fontosság felmérése

Ismerjük meg honlapunk kulcsszósűrűségét és kulcsszavaink fontosságát a http://www.ranks.nl/cgi-bin/ranksnl/spider/spider.cgi ügyes alkalmazása segítségével. Az a jó, ha a kulcsszavak a lehető legnagyobb fontossági szintet érik el, de a kulcsszósűrűségnek nem szabad meghaladnia a 7%-ot. Ilyen esetben gyanús lesz a weboldal: hátsó szándékkal telezsúfolt, félrevezető reklámoldalak szoktak ilyen kulcsszósűrűséget mutatni.

Figyeljük statisztikáinkat

Számtalan problematikus pontra, szűk keresztmetszetre fényt deríthetünk, ha folyamatosan figyeljük statisztikáinkat. Rendszeresen kövessük nyomon a forgalmi jellemzőket, hogy azonnal közbe tudjunk lépni, mihelyt kiderülnek a problémák.

Mikor látjuk végre az eredményt?

Miután rengeteg időt és energiát áldoztunk arra, hogy weboldalaink megtalálhatóak legyenek, érthető, hogy kíváncsian várjuk a tényleges eredményt. A forgalom növekedését a használt technikától függően különböző idő után tapasztalhatjuk.

A megcélzott kulcsszavak találati listáin nyert előnyös helyezéshez idő kell, ami függ a konkurencia erősségétől, a keresés gyakoriságától valamint attól, hogy hogyan optimalizáltuk az adott kulcsszavak kiemelésére oldalainkat. Ha nagyon erős versenytársaink vannak a megcélzott kulcsszavakra, akkor hosszú időbe telhet, amíg webhelyünk értéke emelkedni kezd (és összemérhető lesz versenytársainkéval) a nagyobb keresőmotorokban.

A keresőmotorok körülbelül egy héttel azután kezdik el egy webhely indexelését, miután értesültek a sitemap.xml állomány hollétéről. Honlapunkat indexelését követően a keresőforgalomnak érezhetően növekednie kell, mégpedig az oldalrang erősödésével arányosan.

Tartománynevünk életkorának előrehaladtával emelkedni fog az oldalrang. Természetesen a webhelyünkre irányuló külső hivatkozások emelhetik meg leginkább honlapunk rangját, különösen, ha neves weboldalakról hivatkoznak ránk. Ez azonnal érezteti hatását a keresőforgalom erőteljes emelkedésében.

A forgalom gyors megnövelésének egyik leghatásosabb módja az, ha létrehozunk egy blogot, amelyben gyakran írunk a hallgatóságunkat érdeklő témákról. Úgy érdemes beállítani blogrendszerünket, hogy az új tartalmak közzétételekor értesítse a nagyobb üzenetgyűjtő (ping) szolgáltatókat. Mivel a keresőmotorok gyakran indexelik a blogokat, és a Technorati (http://technorati.com), valamint a hozzá hasonló szolgáltatók sokat segítenek a felhasználók megtartásában, a blogírás jelenti az egyik legközvetlenebb lehetőséget hallgatóságunk eléréséhez.

Ha belefér a költségvetésbe, webhelyünk létrehozását követően fontoljuk meg a Google AdWords használatát (http://adwords.google.com). Ezzel szinte azonnali forgalom- és bevételnövekedésre számíthatunk a kereskedelmi weboldalak esetében. Természetesen vannak esetek, amikor nem ez jelenti a legjobb megoldást.

Ha a 4. fejezetben leírtaknak megfelelően kivételesen magas szintű tartalmat tudunk szolgáltatni, és átfogó megtalálhatósági stratégiánk van, akkor a világ tudomást szerez honlapunkról, ami forgalomnövekedést eredményez.

Arra a kérdésre azonban nem tudunk általános választ adni, hogy mikor is jelenik meg pontosan erőfeszítéseink eredménye. Ha kezdettől fogva okosan tervezzük meg és építjük fel honlapjainkat, és mindvégig figyelünk arra, hogy oldalaink megtalálhatóak legyenek, akkor kiemelkedően magas forgalmat érhetünk el, és célközönségünk igen széles rétegeit tudjuk megszólítani.

Záró megjegyzések: a megtalálható honlap megmentheti a világot

Webhelyek milliói versengenek figyelmünkért - mintha egy hatalmas hangzavart hallanánk, amelyből egy-két hang kiemelkedik. Ha szeretnénk a kiemelkedő hangok közé tartozni, akkor a többieknél intelligensebben kell kommunikálnunk.

Magától értetődő, hogy minél megtalálhatóbb egy honlap, annál sikeresebbé tehetjük vele a magunk (vagy ügyfelünk) üzleti vállalkozását, és annál szélesebb tömegeknek tudjuk közvetíteni üzenetünket. Ezek könnyen felfogható, nyilvánvaló állítások, amelyek a megtalálható honlap értékére vonatkoznak, és amelyek közvetlenül üzleti érdekeinket szolgálják.

Egy történettel szeretném zárni mondandómat, amely arról szól, hogy hogyan változtatta meg világunkat a megtalálható honlapra való törekvés. Ha hosszú távú célokra törekszünk, sokkal többet érhetünk el, mint ha mindenáron a gyors megtérülést hajszoljuk.

A Kanadai Közegészségügyi Intézet által létrehozott Globális Közegészségügyi Megfigyelési Hálózat (Global Public Health Intelligence Network – GPHIN; http://www.phac-aspc.gc.ca/media/nr-rp/2004/2004_gphin-rmispbk_e.html) figyeli az internet kiszemelt részterületeit, amelyekből kiderülhet, hogy fenyeget-e veszélyes járvány, amely eltörölheti az emberiséget. Az alkalmazás hasonlít egy keresőmotorhoz, amely beolvassa és katalogizálja az interneten található adatokat. Célja azoknak az információknak az azonosítása, amelyek járványokra utalhatnak. Ha idejében fény derül ilyesmire, akkor az egészségügyi hatóságok közbe tudnak lépni, és karantén létrehozásával megakadályozhatják a járvány terjedését.

Ha figyelemmel kísértük az elmúlt évek eseményeit, bizonyára hallottunk az atípusos tüdőgyulladás, vagyis SARS vírus (Severe Acute Respiratory Syndrome) kínai kitörésének rémhíreiről 2002-2003-ban. Ez egy igen agresszív vírus, amely gyors elterjedéssel és embermilliók elpusztításával fenyegetett világszerte – a GPHIN azonban idejekorán felfedezte.

A GPHIN fontos webhelyek átpásztázásával három hónappal azelőtt észlelte a SARS vírust, mielőtt az Egészségügyi Világszervezet (WHO) bejelentette volna. A világ úgy megmenekült meg egy halálos járványtól, hogy egy webalkalmazás nyilvános weboldalak alapján azonosította a járvány korai előjeleit. Igen valószínűtlen, hogy emberi erőforrásokkal ilyen korán be lehetett volna határolni a kitörés előtt álló járványt. A GPHIN korai észrevétele gyors válaszreakciót tett lehetővé, amely megakadályozta az elterjedést, és emberek millióinak az életét mentette meg.

Gondoljunk bele: a webes szabványok, mikroformátumok és más technikák, amelyek a megtalálhatóbb honlapok létrejöttét támogatják, milyen komoly támogatást jelentenek a GPHIN számára. Így sokkal hatékonyabban tudják megtalálni a világhálón közzétett releváns tartalmakat, és fel tudják térképezni az életveszélyes járványokat. Ha tartalmainkat a webes szabványok követésével, hozzáférhető módon és a megtalálható honlap technikáival hozzuk létre, akkor ezzel képessé tesszük programjainkat arra, hogy a látóhatárunkon túl nyúló feladatok megoldására is képesek legyenek.

‑Larry Brilliant 2006-os TED konferenciájának prezentációja a járványok megállításáról (angolul) megtalálható a http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/58 webhelyen.

A GPHIN csak egy a sok webalkalmazás közül, amely a webet pásztázza, és amellyel hatékonyabban kell kommunikálnunk. Akár járványokat, akár termékeket keresünk, a megtalálható tartalom javítja felhasználóink véleményét, és sok más szempontból is előnyökkel jár az emberiség számára. Bár nem biztos, hogy az általunk közzétett tartalom gátolja meg a következő világjárványt, mégsem jelentéktelen, hogy mi is van honlapjainkon.

Senki sem azért tesz közzé egy honlapot, hogy hangja észrevétlen maradjon sok más hang között. Az ismeretlenség ködébe rejtőzni nem jelent jó stratégiát sem a saját, sem ügyfeleink webhelyei számára, és nem előnyös a világháló jövőjének tekintetében sem. Érdemes a megtalálható honlap elkészítésének gyakorlatát beépíteni projektjeink teljes életciklusába – érdemes webhelyeinket megtalálhatónak megépíteni.

‑Ha az olvasó folytatni szeretné a megtalálható honlapra vonatkozó eszmecserét, bátran lépjen kapcsolatba a szerzővel a http://aarronwalter.com weboldalon.

Vissza a könyv részletes adataihoz